011 37 19 24 info@drenco.be
Selecteer een pagina

Aan ouder worden ontsnapt niemand, dat gaat seconde per seconde. Maar de wijze waarop we verouderen is wel heel verschillend. Een recente cohortstudie aan de Tufts universiteit van Boston betrof een onderzoek onder 2622 volwassenen van gemiddeld 74 jaar oud. Daaruit bleek dat ouderen met hogere spiegels van Omega-3 vetzuren langer en gezonder leefden.

De Amerikaanse autoriteiten gaven daarom de aanbeveling om minstens 225 gram vette vis per week te eten en minder vlees, gevogelte of eieren. Vis die rijk is aan Omega-3 zijn vooral de vette vissoorten zoals zalm, ansjovis, haring, sardines, makreel en oesters.

Wie meer Omega-3 vetzuren in het bloed had, liep daardoor tot 25 percent minder risico om gezondheidsproblemen te krijgen. Volgens de artsen die de studie leidden was de verklaring dat visolie een gunstig effect heeft op de hartfrequentie, de bloeddruk, en een vermindering van ontstekingen in de bloedvaten. Visolie had ook een gunstige uitwerking op hartritmestoornissen en de bloedvetwaarden. Volgens de leider van het onderzoek toonden de resultaten overduidelijk het beschermend effect van visolie op de incidentie van het risico op hart- en vaatziekten. Deze resultaten werden ook bevestigd door een gelijklopend onderzoek aan de University of California, San Francisco.